Enemmän tai vähemmän liioiteltuja tilanteita omasta elämästä sarjakuvatyyppisten ratkaisujen muodossa. Itseironiaa havaittavissa.
Hirveetä paskaa tietenkin, minä kun EN VAAN OSAA! ;)
Kannatan - mutta olen samalla huolissani: eivätkö kasvissyöjäihmiset, jotka eivät syö lehmiä jotta nämä eivät söisi kasviksia ja pierisi metaania, piere yhtä paljon kasvihuonekaasua kuin lehmäset, joita ei sitäpaitsi henno tappaa, ilmastosyistäkään?
Oho! En ole kyllä ajatellut lihansyöntiä koskaan tuolta kannalta. Tämä sai minut ajattelemaan, mutta en kyllä voi jättää lihaa pois mitenkään ruokaympyrästäni, en vain voisi. Noh, tunnen monta monta ihmistä jotka ovat kasvissyöjiä. Saanko kysyä jotain? Miten päädyit kasvissyöjäksi, Milla?
Lehmillä on siellä takajalkojen edessä semmoiset tissit, joita myös utareiksi sanotaan. Niistä tulee valkoista nestettä, jonka maito-nimitys on Suomessa hyvin tunnettu.
Ilman maitoa olen hukassa, naudan liha ei ole minusta niin olennainen tuote.
Tuhotkaamme maapallo maitoa juoden. Olen taas kauhean syyllistynyt.
Yesa kirjoitti 10.10.2007 - 00:17
Juuri tästä syystä aloitin minäkin kasvissyönnin (ja lopetin lähes kaikkien maitotuotteiden käytön, koska ne ovat sidoksissa naudantuotantoon). Täysin turhaa ja energiaa kuluttavaa kierrättää kasvisravintoa elukoiden kautta omaan vatsaan, kun voi ihan hyvin itse syödä suoraan sitä kasvia. Kiitti Milla linkistä, pistänpä muistiin!
Koitan hiljalleen siirtyä lakto-ovo-kasvissyöntiin kera LUOMUmaidon ja LUOMUmunien. Onhan sekin jo jotain.
hitaasti kirjoitti 10.10.2007 - 09:28
tärkeä muistutus tärkeästä asiasta! itse olen ns. semivegaani, kotona en käytä muita eläinperäisiä elintarvikkeita kuin juustoa, margariinia ja hunajaa. kylässä tai kahviloissa saatan syödä muutakin maitopohjaista, mutta en mielelläni, koska elimistöni ei oikein lämpene maidolle. käytän myös nahkakenkiä, koska parempaa kenkämateriaalia ei mielestäni ole.
lihansyöjille, jotka tuntevat syyllsyyttä tms. lihansyönnistään, vinkiksi: lihaa ei ole pakko syödä joka päivä. voi yrittää pitää muutaman kasvissyöntipäivän viikossa. ja lihaa voi käyttää vähän mausteena ruuassa, esim. jatkamalla jauhelihaa soijarouheella.
ja aloitteleville kasvissyöjille tai niille, jotka haluavat lisätä kasvisruuan määrää ruokavaliossaan: muistakaa syödä papuja ja soijatuotteita! ne pitävät nälän loitolla. yleensä tungen palkokasveja tai niiden johdannaisia melkein joka ruokaan. täytyy saada proteiinia!
mielestäni lihansyönti ei olisi niin paha asia jos ihmiset söisivät sitä vähemmän, esim. pari kertaa viikossa JA jos eläimiä, jotka lautaselle päätyvät, pidettäisiin paremmin, niin kuin luomutuotannossa.
Oikeastaan mikä tahansa keino, jonka avulla pystytään vähentämään eläintuotantoa (tai sen haittoja), on hyvä keino myöskin vähentämään osaltaan kasvihuonepäästöjä. Ts. esimerkiksi kasvissyönnin omakohtainen aloittaminen. En tiedä kuinka laajalti kasvisruokavaliota noudattavat ihmiset pystyvät ostamaan kotimaisia tuotteita, mutta ainakin tärkeää olisi muistaa ettei kasvisruokienkaan, hedelmien ja muiden ruoka-aineiden tuominen lentorahtina kaukaa ole myöskään ympäristöteko. Etenkin jos oletetaan kysynnän kasvavan. Yleisesti ottaen myös maataloudessa ja myös siis kasvisruokien tuotannossa käytettävät lannoitteet ja ravinteet vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Luomutuotteilla kun ei valitettavasti kaikkia pystytä ruokkimaan.
Täytyy toki muistaa, että samalla tavallahan myös lihataloudessa ravinto tuotetaan. Ja siinä haitat ovat vielä noin 2-6 kertaa suuremmat.
Mutta kuinka kasvisruokavalio sitten vaikuttaa terveyteen? Elintasotautien riskit tietysti pienenevät, kun epäterveellisten rasvojen osuus vähenee, muttei valitettavasti kasvisruoka yksistään niin terveellistä ole. Ainakin useimmille ihmisille kasvisruokaan siirtyminen aiheuttaa eri aineiden puutostiloja elimistössä, mistä seuraa oireita. Yleisimpänä varmaankin osteoporoosi. Ja ihminen nyt on ainakin perimältään sekasyöjä.
Lihansyönnin vähentäminen on toki hyvin järkevää (länsimaiset ihmiset syövätkin liikaa lihaa) ellei ainoa vaihtoehto, mutta täysi kasvisruokaan siirtyminen mun mielestä täysin eri asia. Lihatuotannon haitoista ei vaan tunnuta ilmastonmuutoskeskusteluissa hirveästi keskusteltavan. Hyvin suuri ongelma kuitenkin.
Sarjakuvapiirtäjähän sai meikäläisen ajattelemaan asiaa!;) toivottavasti en ainakaan pahasti loukannut kenenkään henkilökohtaista arvomaailmaa:D
Joskus miettii että onko järkeä vetää soijaa joka on tuotu jostain kaukaa, kun voisi syödä lähellä kasvatettua lihaa.. Sitten muistaa, että suurin osa Suomeen tuotavasta soijasta tuodaan nimenomaan eläinten rehuksi. Yhden lihaproteiinikilon tuottamiseen kuluu 10kg soija- tai muuta kasvisproteiinia. Jotta kait sen mieluummin syö sit itse kuitenkin suoraan sen kasvisproteiinin.
Jos haluaisi elää niin, ettei siitä kärsisi kukaan, pitäisi varmaankin tappaa itsensä <:)
Vaikka en kasvissyöjä olekaan, kasvissyönnin yleistyminen on mielestäni hyvä ilmiö. Esimerkiksi AMK-ruokaloissa on aina kasvisvaihtoehto, jonka itsekin saatan valita lihavaihtoehdon sijasta. Valinnan mahdollisuuksien lisääntyminen on aina hyvä asia.
Silti varoitan kasvissyöjiä lähtemästä samalle saarnauslinjalle mitä monet uskonnot harjoittavat. Valitettavan usein olen törmännyt tähän ilmiöön, että pyritään syyllistämään lihansyöjiä ja ääritapauksessa saman tien itse lähdetään saarnan jälkeen tupakalle. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja täysin synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven.
0
senni kirjoitti 10.10.2007 - 15:10
...mut ku mä en pysty syömään ruohoa... Pohjois-Suomessa esim. ei oikein muuta kasvakaan, eikä monissa maapallon kolkissa missä on eläintuotantoa. Tosin lihaa en todellakaan syö kun korkeintaan pari kertaa viikossa, eli en oo mikään megaeläinsyöjä :> Mutta minust ei oo otettu kaikkia näkökohtia huomioon tässä kasvikset vs. eläintuotanto -debatissa.
P.S. Ite syön vain luomua, jossa eläimille ei soijaa tai muutakaan tuontirehua syötetä, ja jossa geenimuuntelu on kielletty. Muun muassa. Ja ulkomaisia eläintuotteita en osta.
Saara kirjoitti 10.10.2007 - 16:12
"Valitettavan usein olen törmännyt tähän ilmiöön, että pyritään syyllistämään lihansyöjiä ja ääritapauksessa saman tien itse lähdetään saarnan jälkeen tupakalle."
Minäkin olen törmännyt tuohon raivostuttavaan ilmiöön. Olen lakto-ovo-vege joten minulle ei pahemmin saaranailla (paitsi jotkut vegaanit), mutta voiko olla mitään järjettömämpää kuin "no kyllähän mua vähä surettaa ne sademetsät, mut ei voi mitään".
ep kirjoitti 10.10.2007 - 17:59
Tsk, olen itse ainakin saanut käsityksen että tupakoit. Hyvä on tupakoitsijan valistaa kansaa ilmastonmuutoksesta. :/
Kannattaa käydä lukaisemassa, on sitten kasvissyöjä tahi ei.
mytago kirjoitti 10.10.2007 - 19:58
Mun mielestä tämmöset asiat voitaisiin ratkaista ainakin väliaikaisesti syömällä kehitysmaalaiset, aloitetaan intiasta ja sieltä sitten kiinaan, afrikkalaiset voi jättää omaan arvoonsa, eihän niissä edes ole mitään syötävää. Tämä on sitten huumoria että ei tarvi vedellä herneitä nenään.
Jos kaikki maailman ihmiset ryhtyisivät kasvissyöjiksi, se olisi merkittävä ympäristöteko. Sillä, että muutama ihminen alkaa vegetaristiksi, ei ole mitään merkitystä, kun valtaosa väestöstä jatkaa lihansyöntiä.
Anonyymi kirjoitti 10.10.2007 - 21:04
me ollaan joka ikinen ihminen yhtä tekopyhiä jeesustelevia maapallontappajia. eipä taida mistään kasvis- ja lihatuotannosta löytyä jotain sellaista kohtaa, missä ei kuormitettaisi luontoa. jos halutaan tehdä oikea ympäristöteko niin lakataan me vaan kaikki olemasta.
"Silti varoitan kasvissyöjiä lähtemästä samalle saarnauslinjalle mitä monet uskonnot harjoittavat. Valitettavan usein olen törmännyt tähän ilmiöön, että pyritään syyllistämään lihansyöjiä ja ääritapauksessa saman tien itse lähdetään saarnan jälkeen tupakalle."
Itse olen taas törmännyt siihen että kun olen kertonut olevani kasvissyöjä, ihmiset alkavat puolustella omaa lihansyöntiään. Ihan niinkuin se minua kiinnostaisi mitä he syövät. :D
Ja itsekin poltan.
Miukki vielä kirjoitti 10.10.2007 - 21:48
Edellinen viesti oli kyllä vähän ristiriitainen, mutta olkoon.
Anonyymi kirjoitti 11.10.2007 - 14:09
teidän ansiosta aion tänään syödä vasikkaa. kiitos.
Enpä tiedä auttaako kasvissyönti Suomessa niin kauheasti ilmastonmuutoksen torjumisessa tai kasvihuonepäästöjen vähenemisessä. Suomen eläintuotanto ei ole suurempiin teollisuusmaihin verrattuna juuri mitään ja EU:n päästökauppojen ansiosta todennäköisesti kaikki Suomen käyttämättä jättämät saastutuskiintiöt myydään muille maille, jotta ne voivat sitten saastuttaa meidänkin puolesta!:) onhan tämä tietysti aatteellinenkin kysymys, ja ymmärrän sen hyvin vaikka syönkin kasvisten kanssa lihaa:P
veera kirjoitti 11.10.2007 - 19:09
mielenkiintoista ettei mun kommenttini päässy läpi.
psalmi kirjoitti 12.10.2007 - 14:15
Faktahan on, että parhaiten mihin tahansa maailmanlaajuiseen ongelmaan tehoaa naisten kouluttaminen. Säästäkää siis ruokaostoksissa ja laittakaa säästöt kehittyvien maiden naisten opintoihin
.AnKKa. kirjoitti 13.10.2007 - 10:45
Örg O.O
Ninsku kirjoitti 13.10.2007 - 11:28
Moi, Milla! Itsekin kasvissyöjänä minua on kiinnostanut minkä asteinen kasvissyöjä sinä olet?
seikku kirjoitti 13.10.2007 - 13:21
Ihmettelen, miksi kasvissyöntiä pitää "määritellä". Miksi pitää muille perustella? Jos edellinen kirjoittaja kysyy kasvissyönnin asteesta, niin onko ihminen jotenkin parempi ja korkea-asteisempi, jos on tiukasti fennovegaani, joka syö vain biodynaamisesti viljeltyä suomalaista kasvisruokaa? Entä paleoruokavalio? En käsitä ruoan kanssa vouhkaamista - eikö jokainen voi syödä sitä, mikä itselle tuntuu oikealta? Miksi siitä pitää tehdä Asia suurella A:lla?
Theis kirjoitti 13.10.2007 - 13:47
Heh... En ole kasvissyöjä enkä lihansyöjä. Das isn't bullshit. Ainoa joka on menny alas on vain limu ja tabletit. Kiitoksia erään aika pahanlaatuisen vattataudin.
Ja immeisiä kiinnostaa. <:)
*joten pitää päänsä kiinni*
janita kirjoitti 14.10.2007 - 00:06
ihme hippeilyä :D
Ninsku kirjoitti 14.10.2007 - 14:33
No tottakai joku älähtää jopa tuollaisesta asiasta :D En minä vaadi ketään perustelemaan ruokavaliotaan tai luokittele ihmisiä sen perusteella. Itsekin olen "vain" pescovegetaristi.
Minun puolesta jokainen saa syödä ihan mitä haluaa, mutta miksi ruoasta ja ruokavalioista ei saisi KESKUTELLA ja olla kiinnostunut? Itse ainakin keskustelen tuttavieni kanssa ja samalla vaihdellaan reseptejä jne. mutta koko elämä ei silti pyöri ruuan ympärillä.
Tiedustelin tuota asiaa Millalta, koska se kiinnostaa minua, ei siinä sen kummempaa.
Mikä tekstissäni antoi olettaa, että teen ruokavaliosta ison asian ja vouhkaan? Uskomatonta että joku tulkitsi viattoman kysymykseni, jonka uteliaisuudesta esitin, tuolla tavalla. Et taida olla ihan täysillä mukana, tai sitten haluat vain provoilla.
Anonyymi kirjoitti 15.10.2007 - 12:01
Toki lihan välttäminen ja kasvien syöminen on lähtökohtaisesti paljon energiatehokkaampaa, mut olennaista on myös miten ja missä se ruoka tuotetaan, kuljetuskin vie sitä öljyä (esim sitä paljon mainostettu soijaa ei hirveesti suomessa viljellä).
Välillä tosiaan tuntuu että ihmiset esittävät niitä itselleen helppoja muutoksia tärkeinä mutta vastaavasti itselle hankalat, kuten tupakka, katsotaan sormien läpi vaikka sillä olisi kuinka konkreettisia vaikutuksia (kenen vaaleja se phillip morris jenkeissä sponssaa). eivätkä esim. ne koiratkaan mitää luomuruokaa syö..
norpatti kirjoitti 15.10.2007 - 12:21
käytetään nyt sitten omakin puheenvyuoro, vaikkei varmaan kannattaisi: Eikös sitä jokainen voi kuitenkin tehdä edes JOTAIN josta on edes VÄHÄN hyötyä ympäristönsuojelun kannalta? Sen sijaan että vaan pähkäilisi mitä vikaa on missäkin toimintatavoissa? Teot ratkaisevat. Täydellisen vegaanisestihan on nyky-yhteiskunnassa melkoisen mahdotonta elellä, enkä mäkään mikään pulmunen oo, enkä oo sellaista väittänytkään, mutta pyrin kuitenkin tarkkailemaan kulutustottumuksiani sen sijaan, että kuittaisin kaiken vaan "ääh me kuollaan kaikki kuitenkin!" -ajattelulla.
Enivei, koen kuitenkin onnistuneeni tavoitteessani julkaistessani tämän merkinnän saatuani aikaan näinkin paljon keskustelua!
norpatti kirjoitti 15.10.2007 - 12:24
(ja tää kirjoittaminen ei oo selkeesti ihan mun juttuni...)
Oot kyllä Milla ihan oikeassa! Tuntuu vaan että tämmöisissä keskusteluissa asioista tulee ihan liian helposti ihmisille niin mielettömän henkilökohtaisia. Ja sitten kun ollaan eri mieltä (vaikka kuinka vähänkin), se tuntuu siltä kuin jotakuta loukattaisiin henkilökohtaisesti.
Täytyy myöntää, että itse en todennäköisesti olisi tätä asiaa tällä hetkellä niin kovin paljoa ajatellut, ellen sitten olisi täällä siihen törmännyt.
Ja JOS nyt keskustelua oikeasti haluaisi provosoida eteenpäin niin voisin hyvin tähän lisätä, kuinka osa tutkijoista ja tiedemiehistä on itseasiassa sitä mieltä, että ilmakehän hiilidioksidipitoisuudet ovat seurausta ilmakehän lämpenemisestä, eikä päinvastoin. Mutta kuten kaikkiin salaliittoteorioihin kuuluu, niin jokaisen tulee itse ottaa selvää ja päättää mihin uskoo.
tokikin eläinten kannalta ajateltuna kasvissyönti on viksumpaa ja terveellisempää (kun muistaa ottaa vitamiinit ja hivenaineet päivittäin) mutta haluaisin nyt korostaa että ihmisten aiheuttamat kasvihuonekaasut ei aiheuta ilmaston lämpenemistä vaan auringon lisääntynyt toiminta. Tästä on tieteellisiä todisteitakin. jos käytte tilastokeskuksen sivuilla niin huomaatte että muutama vuosisata sitten on ollu "pikkujääkausi" ja ilmastonlämpenemisiä silloin tällöin. Tää siis ei oo maailmanloppu, ei edes pohjois tai etelänavan sulaminen. Halusin vain korjata väärää uskomusta. mutta jokainen kuuntelee ketä haluaa.
Itse en ole kasvissyöjä koska fyysisesti se on mulle huonompi vaihtoehto, näin alipainoisena voin kertoa että on pakko syödä tosi paljon kaikkee että pystyy pitää edes sen painon paikallaan, enkä toivo tälläistä elämää kenellekkään, että olkaa iloisia painostanne.
Toisaalta myöskään Auringon lisääntynyt toiminta (auringonpilkut) ei todista sitä vastaan, etteikö kasvihuonekaasujen lisääntynyt määrä MYÖS osaltaan vaikuttaisi ja kiihdyttäisi ilmastonlämpenemistä.
Jos näin ei olisi niin menihän sitten Nobelin rauhanpalkinto oikeaan osoitteeseen!:D
Hyvä, että jotkut ovat kasvissyönnin kannalla, itsekin haluaisin, mutta olen vielä kasvava nuori ja tarvitsen lihaa. Niinh, ja miten ryhdyit kasvissyöjäksi? O.o
Haluaisin tietää, ihan vain uteliaisuudesta.:}
Sendy kirjoitti 16.10.2007 - 17:29
Olen minäkin ns. kasvava nuori, mutta olen jättänyt muut lihat paitsi kalan pois. Lihan voi korvata esim. soijalla, jne. En ole todellakaan kärsinyt lihan poisjättämisestä mitenkään...
Anonyymi kirjoitti 16.10.2007 - 19:33
Lähiruoka on meikäläisen ravinto. Oman pellon perunat ja kasvikset, omien kanojen kananmunat, omien vuohien maitotuotteet, lähileipomon luomuleipä, riista, ja itse pyydystetty kala. Jos tästä menisi vielä ekotehokkaammaksi, niin keräisi tuotetun metaanin ja tankkaisi sen biokaasuautonsa tankkiin.
Milläs eläinten pitoa vastustavat kasvissyöjät tuottaisitte lannoitteet luomupelloillenne, jos ette niistä eläimistä? Kemiallinen fosforikin on ehtyvä luonnonvara.
joo no siis kyllä ne vaikuttaa mutta niin pieniltä osin että se vastaa puolta astetta 50 vuodessa, ei siis näin radikaalia mitä nyt on ollut. ja kun saaste on vain 0,005 prosenttia koko ilmakehästä niin ei se vaikuta. meret toisaalta, vapauttaa paljon enemmän hiilidioksidia kuin ihmisten saasteet, ja se vaikuttaa hieman suuremmalla osalla.
Tintura kirjoitti 18.10.2007 - 23:49
Mää en voi ymmärtää sitä jos joku haluaa olla kasvissyöjä niin ok, olkoon mun puolesta, mutta miksi sitä pitää kaikille muille tyrkyttää kuin joku lahkolainen. Kyllä se vain niin on että pihvi päivässä pitää nälän loitolla ;)
Aha kirjoitti 19.10.2007 - 13:54
Ahaa juu siis. Eli jätetään ammut eloon ja päästetään ne ikuiseen vapauteen. Niinköstä? Okei ymmärsin seikan väärin, mutta kuitenkaan en usko, että siinä millään edistyttäisiin vaikka lopetettaisiin lihansyönti. Ei maidontuottaminen lopu ellei sitten lopeteta maidon juontikin. Sanon vain, että tässä ei edistytä yli eikä ämpäri ellei sitten tapeta tuotanto elukoita sukupuuttooon ja muuteta kaikki maajussit kaupunkiin. Duddih. Mistäs me ruoka sitten saadaan lapsoset? Kadulla kasvavista kuolleista ruohonkorsista? Way to go Norpatti! Viimoisen päälle aateltu. xD
kati kirjoitti 20.10.2007 - 21:04
hetkinen, siis tupakka on tasan tarkkaan imagoon liittyvä ihan yhtälailla kuin turkis puuhka. Jos imagon takia saa tuhota ilmastoa, omaa ja muiden keuhuja sekä sademetsiä niin miksei imagon takia saa pukeutua "eläimeen" tai syödä eläintä ??? kuitenkin syöminen on ihmiselle välttämätöntä (vaikkei nimenomaan lihan syönti olisikaan) mutta tupakointi ei ole välttämättömyys hengissä pysymisen kannalta.. hmm jotain pitäisi ajatella tai vaikka katsoa peiliin, ennen kuin rupeaa kuuluttamaan "totuutta"
T: Kasvissyöjä
Anonyymi kirjoitti 30.05.2008 - 13:40
Hitlerkin oli kasvissyöjä, mitä tästä voimme päätellä...
wonsku kirjoitti 11.04.2009 - 22:45
Hitlerkin oli kasvissyöjä, mitä tästä voimme päätellä... <-- hitler ei ollut kasvissyöjä, hän söi aivan todistetusti myös lihaa. joten päättelyt sikseen.
elina kirjoitti 02.08.2009 - 10:45
lueskelin näin äkkiä näitä viestejä täälä ja ajattelin nyt itekki kirjottaa votain. :)
elikkä siis...mä syön lihoista VAIN kalaa, kananmunaa ja kanaa (kanaa aika harvoin)
syön esim. riisiä kana-kastikkeen ja puolukkahillon kera, ja sen jälkeen salaatti ja lasi maitoa tai mehua.
jos on jauhelihasoppaa, niin syön siitä perunat ja kaiken muun paitsi lihan. sitten kun on ruokana perunaa jauheliha kastikkeen kera, niin otan perunan, mutta en kastiketta. tungen perunaan munavoita tai salaattia.
syön pähkinöitä muutaman kerran päivässä, ainakin silloin, kun niitä on :) meillä kasvaa myös pihalla puna- ja mustaviinimarjoja, joten niitäkin syön.
en oo kertonu perheelleni tästä eilihaakiitos-ruokavaliostani, koska äiti kumminki sanois vaan jotain "älä semmosta höpötä, pakko sun on lihaa syödä" iskä vois hyväksyä sen, koska syön kumminki kalaa. :)
nuorempi-isosisko alkais kiusaan, vanhempi-isosisko sanois että oon intiaani x) pikkuveli sanois "mä arvasin sen!!"
nuoremman-isosiskon takia mä en tavallaan syökkään lihaa, koska se kiusaa mua sanomalla "tänään on ruokana perunaa, kissan silmä kastikkeella " ja "namii..varmaan olis hyvää syödä koiran häntiä gerbiilin silmien kera"
PLÄÄÄHH...! miten saisin kerrottua tän asian..? se on kumminki aika iso juttu. :/
Definitely agree with what you stated. Your explanation was certainly the easiest to understand. I tell you, I usually get irked when folks discuss issues that they plainly do not know about. You managed to hit the nail right on the head and explained out everything without complication. Maybe, people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks
Ilman maitoa olen hukassa, naudan liha ei ole minusta niin olennainen tuote.
Tuhotkaamme maapallo maitoa juoden. Olen taas kauhean syyllistynyt.
lihansyöjille, jotka tuntevat syyllsyyttä tms. lihansyönnistään, vinkiksi: lihaa ei ole pakko syödä joka päivä. voi yrittää pitää muutaman kasvissyöntipäivän viikossa. ja lihaa voi käyttää vähän mausteena ruuassa, esim. jatkamalla jauhelihaa soijarouheella.
ja aloitteleville kasvissyöjille tai niille, jotka haluavat lisätä kasvisruuan määrää ruokavaliossaan: muistakaa syödä papuja ja soijatuotteita! ne pitävät nälän loitolla. yleensä tungen palkokasveja tai niiden johdannaisia melkein joka ruokaan. täytyy saada proteiinia!
mielestäni lihansyönti ei olisi niin paha asia jos ihmiset söisivät sitä vähemmän, esim. pari kertaa viikossa JA jos eläimiä, jotka lautaselle päätyvät, pidettäisiin paremmin, niin kuin luomutuotannossa.
Täytyy toki muistaa, että samalla tavallahan myös lihataloudessa ravinto tuotetaan. Ja siinä haitat ovat vielä noin 2-6 kertaa suuremmat.
Mutta kuinka kasvisruokavalio sitten vaikuttaa terveyteen? Elintasotautien riskit tietysti pienenevät, kun epäterveellisten rasvojen osuus vähenee, muttei valitettavasti kasvisruoka yksistään niin terveellistä ole. Ainakin useimmille ihmisille kasvisruokaan siirtyminen aiheuttaa eri aineiden puutostiloja elimistössä, mistä seuraa oireita. Yleisimpänä varmaankin osteoporoosi. Ja ihminen nyt on ainakin perimältään sekasyöjä.
Lihansyönnin vähentäminen on toki hyvin järkevää (länsimaiset ihmiset syövätkin liikaa lihaa) ellei ainoa vaihtoehto, mutta täysi kasvisruokaan siirtyminen mun mielestä täysin eri asia. Lihatuotannon haitoista ei vaan tunnuta ilmastonmuutoskeskusteluissa hirveästi keskusteltavan. Hyvin suuri ongelma kuitenkin.
Sarjakuvapiirtäjähän sai meikäläisen ajattelemaan asiaa!;) toivottavasti en ainakaan pahasti loukannut kenenkään henkilökohtaista arvomaailmaa:D
Jos haluaisi elää niin, ettei siitä kärsisi kukaan, pitäisi varmaankin tappaa itsensä <:)
Mä syön lihaa, mutta en polta tupakkaa, jospa se sillä tasapainottuisi. Tietysti minut voittaa sellainen, joka ei syö lihaa eikä polta tupakkaa.
Silti varoitan kasvissyöjiä lähtemästä samalle saarnauslinjalle mitä monet uskonnot harjoittavat. Valitettavan usein olen törmännyt tähän ilmiöön, että pyritään syyllistämään lihansyöjiä ja ääritapauksessa saman tien itse lähdetään saarnan jälkeen tupakalle. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja täysin synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven.
0
P.S. Ite syön vain luomua, jossa eläimille ei soijaa tai muutakaan tuontirehua syötetä, ja jossa geenimuuntelu on kielletty. Muun muassa. Ja ulkomaisia eläintuotteita en osta.
Minäkin olen törmännyt tuohon raivostuttavaan ilmiöön. Olen lakto-ovo-vege joten minulle ei pahemmin saaranailla (paitsi jotkut vegaanit), mutta voiko olla mitään järjettömämpää kuin "no kyllähän mua vähä surettaa ne sademetsät, mut ei voi mitään".
Kannattaa käydä lukaisemassa, on sitten kasvissyöjä tahi ei.
Itse olen taas törmännyt siihen että kun olen kertonut olevani kasvissyöjä, ihmiset alkavat puolustella omaa lihansyöntiään. Ihan niinkuin se minua kiinnostaisi mitä he syövät. :D
Ja itsekin poltan.
Ja immeisiä kiinnostaa. <:)
*joten pitää päänsä kiinni*
Minun puolesta jokainen saa syödä ihan mitä haluaa, mutta miksi ruoasta ja ruokavalioista ei saisi KESKUTELLA ja olla kiinnostunut? Itse ainakin keskustelen tuttavieni kanssa ja samalla vaihdellaan reseptejä jne. mutta koko elämä ei silti pyöri ruuan ympärillä.
Tiedustelin tuota asiaa Millalta, koska se kiinnostaa minua, ei siinä sen kummempaa.
Mikä tekstissäni antoi olettaa, että teen ruokavaliosta ison asian ja vouhkaan? Uskomatonta että joku tulkitsi viattoman kysymykseni, jonka uteliaisuudesta esitin, tuolla tavalla. Et taida olla ihan täysillä mukana, tai sitten haluat vain provoilla.
Välillä tosiaan tuntuu että ihmiset esittävät niitä itselleen helppoja muutoksia tärkeinä mutta vastaavasti itselle hankalat, kuten tupakka, katsotaan sormien läpi vaikka sillä olisi kuinka konkreettisia vaikutuksia (kenen vaaleja se phillip morris jenkeissä sponssaa). eivätkä esim. ne koiratkaan mitää luomuruokaa syö..
Enivei, koen kuitenkin onnistuneeni tavoitteessani julkaistessani tämän merkinnän saatuani aikaan näinkin paljon keskustelua!
Oot kyllä Milla ihan oikeassa! Tuntuu vaan että tämmöisissä keskusteluissa asioista tulee ihan liian helposti ihmisille niin mielettömän henkilökohtaisia. Ja sitten kun ollaan eri mieltä (vaikka kuinka vähänkin), se tuntuu siltä kuin jotakuta loukattaisiin henkilökohtaisesti.
Täytyy myöntää, että itse en todennäköisesti olisi tätä asiaa tällä hetkellä niin kovin paljoa ajatellut, ellen sitten olisi täällä siihen törmännyt.
Ja JOS nyt keskustelua oikeasti haluaisi provosoida eteenpäin niin voisin hyvin tähän lisätä, kuinka osa tutkijoista ja tiedemiehistä on itseasiassa sitä mieltä, että ilmakehän hiilidioksidipitoisuudet ovat seurausta ilmakehän lämpenemisestä, eikä päinvastoin. Mutta kuten kaikkiin salaliittoteorioihin kuuluu, niin jokaisen tulee itse ottaa selvää ja päättää mihin uskoo.
Itse en ole kasvissyöjä koska fyysisesti se on mulle huonompi vaihtoehto, näin alipainoisena voin kertoa että on pakko syödä tosi paljon kaikkee että pystyy pitää edes sen painon paikallaan, enkä toivo tälläistä elämää kenellekkään, että olkaa iloisia painostanne.
Jos näin ei olisi niin menihän sitten Nobelin rauhanpalkinto oikeaan osoitteeseen!:D
Haluaisin tietää, ihan vain uteliaisuudesta.:}
Milläs eläinten pitoa vastustavat kasvissyöjät tuottaisitte lannoitteet luomupelloillenne, jos ette niistä eläimistä? Kemiallinen fosforikin on ehtyvä luonnonvara.
T: Kasvissyöjä
elikkä siis...mä syön lihoista VAIN kalaa, kananmunaa ja kanaa (kanaa aika harvoin)
syön esim. riisiä kana-kastikkeen ja puolukkahillon kera, ja sen jälkeen salaatti ja lasi maitoa tai mehua.
jos on jauhelihasoppaa, niin syön siitä perunat ja kaiken muun paitsi lihan. sitten kun on ruokana perunaa jauheliha kastikkeen kera, niin otan perunan, mutta en kastiketta. tungen perunaan munavoita tai salaattia.
syön pähkinöitä muutaman kerran päivässä, ainakin silloin, kun niitä on :) meillä kasvaa myös pihalla puna- ja mustaviinimarjoja, joten niitäkin syön.
en oo kertonu perheelleni tästä eilihaakiitos-ruokavaliostani, koska äiti kumminki sanois vaan jotain "älä semmosta höpötä, pakko sun on lihaa syödä" iskä vois hyväksyä sen, koska syön kumminki kalaa. :)
nuorempi-isosisko alkais kiusaan, vanhempi-isosisko sanois että oon intiaani x) pikkuveli sanois "mä arvasin sen!!"
nuoremman-isosiskon takia mä en tavallaan syökkään lihaa, koska se kiusaa mua sanomalla "tänään on ruokana perunaa, kissan silmä kastikkeella " ja "namii..varmaan olis hyvää syödä koiran häntiä gerbiilin silmien kera"
PLÄÄÄHH...! miten saisin kerrottua tän asian..? se on kumminki aika iso juttu. :/